Forum  Strona Główna

 
 FAQFAQ   SzukajSzukaj   UżytkownicyUżytkownicy   GrupyGrupy   GalerieGalerie   RejestracjaRejestracja 
 ProfilProfil   Zaloguj się, by sprawdzić wiadomościZaloguj się, by sprawdzić wiadomości   ZalogujZaloguj 

Sobór Watykański II

 
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum Strona Główna -> Ważne Tematy
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Gość







PostWysłany: Wto 12:33, 30 Maj 2006    Temat postu: Sobór Watykański II

Wpadłem na pomysł zamieszczenia tutaj opisu skróconego poszczególnych dokumentów Soboru Watykańskiego II. Sam z własnych doświadczeń zauważam że ten sobór jest niedoceniany, niezauważalne i niestosowane w pełni są zmiany na nim podjęte i uchwalone. Chciałby dlatego abyśmy jako Ci którzy mają głosić Boga i Jego miłość wiedzieli że możemy znleźć także odniesienie do tego co w Ewangeli w dokumnetach Kościelnych. Kiedyś może coś takiego poczynię z najważniejszymi encyklikami, albo ze wszystkimi...zobacze na ile będę miał mobilizajce i chęci...

(korzystać będę tutaj z gotowej prezentacji dokumentów która znalazła się w Zeszycie Odnowy w Duchu Świętym a dokładnie z numeru listopad-grudzień 2005 nr 6)
Powrót do góry
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Gość







PostWysłany: Wto 12:48, 30 Maj 2006    Temat postu:

Napoczątek zacznę od Konstytucji:

SACROSANCUM CONCILIUM

Konstytucja o liturgii świętej (uchwalona 4 grudnia 1963 roku, skrót KL)

Jest to pierwszy uchwalony dokument Vaticanum II, zawierający całościową teologiczną wizję liturgii.
Podkreśla obecność Chrystusa w Kościele nie tylko w ofierze Mszy św. i prawującym ją kapłanie, ale także w innych przejawach życia Kościoła, jak: sakramenty, czytanie Pisma Świętego, odmawianie Liturgii Godzin, modlitwa i śpiewanie psalmów (7).
Liturgia jest rozumiana jako źródło, a zarazem szczyt życia Kościoła (10), została uznana za działanie całego Kościoła - ludu kapłańskiego, a nie tylko samych duchownych. Zalecając nowe opracowanie ksiąg liturgicznych, ojcowie Soboru postanowili, że muszą one przewidywać uczestnictwo świeckich w liturgii (31). Celem odnowy liturgii jest bowiem pełny, świadomy i czynny w niej udział wszystkich wiernych (14). KL dopuściła świeckich do pełnienia funkcji liturgicznych, m.in. przez uznanie, że "ministranci, lektorzy. komentatorzy i członkowie chóru również spełniają prawdziwą funkcję liturgiczną." (29)
Wbrew obiegowej opinii, w KL nie ma zapisów o odprawianiu Mszy św. twarzą do ludu, o dosunięciu ołtarza od ściany prezbiterium, o przeniesieniu Najświętszego Sakramentu z otarza głównego do bocznej kaplicy, itp. te i inne zmiany zostały wprowadzone przez papieża Pawła VI który, wykonując soborowe polecenia odnowy liturgii, wydał w 1969 roku nowy Mszał i objaśniające go "Ogólne wprowadzenie do Maszału Rzymskiego".

(w nawiasach są numery cytowanych paragrafów danego dokumentu)

tutaj więcej do poczytania : [link widoczny dla zalogowanych]


Ostatnio zmieniony przez Gość dnia Nie 9:51, 04 Cze 2006, w całości zmieniany 1 raz
Powrót do góry
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Gabi




Dołączył: 19 Kwi 2006
Posty: 191
Przeczytał: 0 tematów

Skąd: z głębi duszy

PostWysłany: Pią 21:00, 02 Cze 2006    Temat postu:

wiesz co... przydatne to jest :0 Smile Smile pzdr

Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Paula




Dołączył: 07 Lut 2006
Posty: 359
Przeczytał: 0 tematów


PostWysłany: Sob 16:37, 03 Cze 2006    Temat postu:

Masz rację, Gabi.

Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Katharsis




Dołączył: 07 Lut 2006
Posty: 157
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 2 razy

PostWysłany: Nie 19:19, 04 Cze 2006    Temat postu:

przydatne i to jeszcze jak Smile
wiecie..tak sobie myśle..ze to normalnie wstyd i hańba że tak mało wiemy o tym co działo sie i dzieje sie w strukturach Kościoła,(chodzi mi o tą formalną stronę, reformy etc.). w końcu to też jest ważne..choć czy "żywy Kościół" nie jest ważniejszy?


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Gość







PostWysłany: Pon 12:56, 05 Cze 2006    Temat postu:

Ja myśle wręcz że powinno się od tego zacząć, bo tak narpawdę ten Sobór odbył się aby odnowić i ożywić Kościół. Wszystko co się teraz dzieje w Kościele i działo począwszy od ożywienia działalności świeckich (choćby takie ruchy jak nasza oaza) aż po lepsze przeżywanie Eucharystii. Nie bez pomyłki się mówi że to był Sobór Ducha Świętego.
Powrót do góry
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Gość







PostWysłany: Pon 14:10, 05 Cze 2006    Temat postu:

LUMEN GENTIUM
Konstytucja dogmatyczna o Kościele (uchwalona 21 listopada 1964 roku, skrót KK)

Jest to najważniejszy dokument Soboru, który stanowi punkt odniesienia dla wszystkich pozostałych. Zawiera całościowe nauczanie o Kościele, łącząc to, co dotąd było zwykle rozdzielone: hierarchię i świeckich, urząd i charyzmat, sacrum i profanum, instytucjonalność i nadprzyrodzone życie, świat i Kościół, doczesność i weiczność.
Kościół jest "nowym Ludem Bożym", który "chociaż aktualnie nie obejmuje wszystkich ludzi", to jednak jest używany przez Chrystusa "jako narzędzie zbawienia wszystkich i posłany do całego świata"(9). Powołani są do niego wszyscy ludzie. Jedni do niego juz należą, a inni są do niego "przyporządkowani"(13), tzn. wezwani, aby stali się jego częścią. W pełni do Kościoła wcieleni są katolicy(14), bowiem Kościół założony przez Chrystusa trwa w Kościele katolickim( 8 ). Jednak "i poza jego organizmem znajdują się liczne pierwiastki uświęcenia i rpawdy", bedące elementami Kościoła Chrystusa( 8 ). To one stanowią "liczne powody"(15), dla których katolików łączy więź z innymi chrześcijanami. Natomiast przyporządkowani do kościołą sa ci, którzy "jeszcze nie przyjęli Ewangelii": Żydzi, mułzumanie, a nawet ci, którzy "bez własnej winy w ogóle nie doszli jeszcze do wyraźnego poznania Boga, a usiłują, nie bez łaski Bożej, prowadzić uczciwe życie. Wszelkie dobro i prawdę, jakie się u nich znajduje, Kościół traktuje jako przygotowanie do Ewangelii"(16). Sobór zrezygbował tym samym z traktowania niekatolików jako schizmatyków, heretyków czy wręcz ateistów. Uznał, że konieczność Kościoła do zbawienia dotyczy tylko tych, któzy uznają jego Boskie pochodzenie(14). Inni dostępują zbawienia "w tylko Bogu znany sposób" - jak wyjaśni rok później Konstytucja duszpasterska o Kościele w świecie współczesnym (KDK 22)
KK podkreśliła, że świeccy jako pełnoprawni członkowie Ludu Bożego mają udział w kapłańskiej, królewskiej i prorockiej misji Chrystusa. Ich zadaniem jest uczestnictwo w zbawczym dziele Kościoła przez uświęcenie świata od wewnątrz, przepajajac duchem ewangelicznym wszystkie sprawy doczense. choć ich rola jest inna od roli duchownych, jednak jedni jak i drudzy są równi w godności i obowiązku działania na rzecz budowania Kościoła(31-32). Daltego "zgodnie z posiadaną kompetencją i autorytetem" świeccy "mają możnosć, a niekiedy nawet obowiązek, ujawniania swego zdania w sprawach, któedotyczą Kościoła"(37)
Wskazała na "powszechne powołanie do świętości": zarówno duchowni, jak i świeccy są "zobowiązani do osiągnięcia świętości i doskonałości włąsnego stanu"(42). Życie konsekrowane nie ejst osobnym stanem w Kościele, pośrednim między stanem duchownym i świeckim, lecz jest ono udziałem osób z jednego i drugiego stanu, składajacych profesję rad ewangelicznych. Tym samym nie należy ono do hierarchicznej struktury Kościoła. (43-44)

[link widoczny dla zalogowanych]
Powrót do góry
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Gość







PostWysłany: Sob 21:17, 26 Sie 2006    Temat postu:

DEI VERBUM
Konstytucja dogmatyczna o Objawieniu Bożym (uchwalona 18 listopada 1965 roku, skrót KO)

Konstytucja ta uwypukliła w definicji Objawienia jego międzyosobowy charakter, widząc w nim odpowiedź wiary człowieka na skierowane do niego zaproszenie do wspólnoty z Bogiem.
Podkreśliła, że dokonujące autentycznej interpretacji słowa Bożego "żywe Magisterium Kościoła" nie stoi "ponad słowem Bożym, lecz jemu służy". " Wszystko, co z tego jednego depozytu wiary czerpie, podaje do wierzenia jako objawione przez Boga" (10). Stwierdzenie te miały doniosłe znaczenie dla dialogu ekumenicznego. Wyjaśniła, że Biblia zawiera jedynie prawdę dotyczącą zbawienia (11), tłumacząc w ten sposób rozbieżność między treścią historyczną i przyrodniczą Biblii, a osiągnięciami nauki. W dochodzeniu do tej prawdy nakazała brać pod uwagę gatunki literackie ksiąg biblijnych (12). Podkresliła znaczenie Starego Testamentu, który był nieraz pomijany przez katolików, ukazując go w kontekście całych dziejów zbawienia i wskazując na nieprzemijającą wartość jego treści (14). Odchodząc od dotychczasowej ostrożności w udostępnianiu Pisma Świętego wienym świeckim, głosiła, że "jest rzeczą niezbędą", aby mieli do niego dostęp (22). Dlatego postulowała dokonanie nowych przekładów Pisma Świętego, w tym ekumenicznych, a także sporządzenie jego wydań dla niechrześcijan, z dołączonymi wyjaśnieniami (23).
Powrót do góry
Wyświetl posty z ostatnich:   
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum Strona Główna -> Ważne Tematy Wszystkie czasy w strefie CET (Europa)
Strona 1 z 1

 
Skocz do:  
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach

fora.pl - załóż własne forum dyskusyjne za darmo
Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Regulamin